در طول اولین پرواز کوتاه خود بیش از یک هفته پیش، موشک غول پیکر استارشیپ ساخته شده توسط اسپیس ایکس یک “گردباد صخره ای” پیش بینی نشده در هنگام پرتاب ایجاد کرد و موتورهای متعددی از کار افتادند که به سمت بالا حرکت کرد قبل از اینکه از کنترل خارج شود.
سپس، ایلان ماسک، موسس این شرکت، در یک بهروزرسانی که در طی یک چت صوتی توییتری در شنبه شب ارائه شد، گفت، پایان پرواز بیش از آنچه باید میشد، پایان یافت. یک فرمان خود تخریبی خودکار استارشیپ را بلافاصله نابود نکرد. در عوض 40 ثانیه گذشت تا موشک بالاخره منفجر شد.
علیرغم همه این اشتباهات، آقای ماسک پرتاب Starship را موفقیت آمیز ارزیابی کرد.
او گفت: “بدیهی است که یک موفقیت کامل نیست، اما با این وجود موفق است.”
او گفت که هدف از این پرواز آزمایشی “یادگیری بسیار بود و ما چیزهای زیادی یاد گرفتیم” و برای امسال پروازهای آزمایشی بیشتری در نظر گرفته شده است.
این فضاپیما که قدرتمندترین فضاپیمای پرتاب شده تاکنون است، در اهداف اسپیس ایکس برای رساندن انسان به مریخ و همچنین برنامه های ناسا برای بازگرداندن فضانوردان به ماه تا سال 2025 به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس نقش اساسی دارد.
آقای ماسک گفت: اگرچه موشک به فضا نرسید، “نتیجه تقریباً همان چیزی بود که انتظار داشتم، و شاید کمی فراتر از انتظارات من باشد.”، با اشاره به اینکه “با کمترین آسیب به پد از لنت پاک شد.”
در همان زمان، او اذعان کرد که پرتاب زبالهها را در منطقه وسیعی پرتاب کرد و ابرهای غباری را ایجاد کرد که به یک شهر کوچک مایلها دورتر از سکوی پرتاب در نوک جنوبی تگزاس رسید.
در طول بحث در توییتر، که تقریبا یک ساعت به طول انجامید، آقای ماسک به سوالات فنی مبهم پاسخ داد و جدول زمانی دقیقی از اشتباهات در طول پرواز چهار دقیقه ای ارائه کرد.
سه موتور از 33 موتور در مرحله تقویت کننده Starship قبل از اینکه موشک حتی از سکوی پرتاب خارج شود خاموش شدند.
آقای ماسک گفت: «سیستم فکر نمیکرد آنها به اندازهای سالم باشند که آنها را به نیروی کامل برساند، بنابراین آنها خاموش شدند».
از دست دادن سه موتور باعث شد تا استارشیپ به سمت بالا خم شود. آقای ماسک گفت: «ما معمولاً انتظار یک لاغری نداریم. “در واقع باید مستقیماً بالا رود.”
بیست و هفت ثانیه پس از پرتاب، مشکلی در یکی از موتورها رخ داد – به گفته آقای ماسک، “نوعی رویداد پر انرژی” – و به چندین موتور دیگر نزدیک آسیب رساند.
آقای ماسک گفت: «اما موشک به حرکت خود ادامه داد. آقای ماسک گفت: 85 ثانیه از پرواز گذشته بود که “جایی که چیزها واقعاً به فن برخورد کردند”، زمانی که موشک توانایی خود را برای هدایت مسیر خود با اشاره به نازل های موتور از دست داد.
از آن نقطه، موشک از کنترل خارج شد و حتی پس از فرمان خاتمه نیز ادامه یافت.
آقای ماسک در مورد سیستم خاتمه پرواز که برای انهدام یک موشک خارج از کنترل در نظر گرفته شده است، گفت: «پاره شدن تانک ها خیلی طول کشید. تأخیر، انعطافپذیری موشک را نشان داد، که در حین سقوط دست نخورده باقی ماند.
آقای ماسک گفت: “به نظر می رسد حاشیه های ساختاری خودرو بهتر از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم.”
او گفت که برای پرتاب بعدی، میتوان مواد منفجره بیشتری اضافه کرد تا اطمینان حاصل شود که «در صورت لزوم توقف پرواز، موشک فوراً منفجر میشود».
غافلگیری غیرمنتظره دیگر، شکستن بتن زیر موشک در هنگام پرتاب بود.
رانش 30 موتور به طور غیرمنتظره ای یک “گردباد سنگی” ایجاد کرد که زباله ها را در صدها هکتار پراکنده کرد و یک ابر غبار غول پیکر را ایجاد کرد.
آقای ماسک گفت: «در اصل یک طوفان شن ساخته دست بشر است. اما ما نمی خواهیم این کار را دوباره انجام دهیم.
به جای این که 33 موتور موشک در هنگام پرتاب مستقیماً روی بتن زیر موشک شلیک کنند، یک صفحه فولادی بزرگ خنکشده با آب نصب خواهد شد. آقای ماسک گفت این بشقاب برای پرتاب هفته گذشته آماده نیست.
او گفت موشک بعدی و تعمیرات سکوی پرتاب ظرف شش تا هشت هفته آماده خواهد شد. با این حال، اداره هوانوردی فدرال، که پرتاب موشک را تنظیم می کند، در حال بررسی وقایع اولین پرتاب است و باید قبل از اجازه دادن به پرواز استارشیپ دیگر، از تنظیمات و بهبودهای SpaceX رضایت داشته باشد.
پرتاب بعدی تلاش خواهد کرد تا اهداف اولین ماموریت را انجام دهد – برای اینکه وسیله نقلیه استارشیپ با موفقیت از تقویت کننده جدا شود و قبل از چرخش بیشتر سیاره و فرود در آب های هاوایی به فضا برسد.
آقای ماسک قول موفقیت کامل در تلاش دوم را نداد. او گفت که انتظار دارد چهار یا پنج بار دیگر Starship را در سال جاری راه اندازی کند. آقای ماسک گفت: «احتمالاً ما امسال 80 درصد احتمال دارد که به مدار برسیم. من نمیخواهم سرنوشت را وسوسه کنم، اما فکر میکنم که احتمال نزدیک به 100 درصد رسیدن به مدار ظرف 12 ماه وجود دارد.
آقای ماسک گفت که اسپیس ایکس امسال «2 میلیارد دلار» برای استارشیپ هزینه کرده است و نیازی به سرمایه گذاری اضافی برای توسعه این موشک نخواهد داشت.
یکی از کاربردهای کلیدی Starship به عنوان کاوشگر ماه در ماموریت Artemis III ناسا خواهد بود که فضانوردان را به سطح ماه در نزدیکی قطب جنوب می برد. آقای ماسک با اطمینان اظهار داشت که Starship قبل از ساخت اجزای دیگری مانند موشک Space Launch System که توسط ناسا ساخته می شود، آماده خواهد بود. وی گفت: ما به هیچ وجه عامل محدود کننده نخواهیم بود.
او همچنین بر چالشهای فنی که اسپیسایکس در تلاش برای غلبه بر آن در تولید یک فضاپیمای غولپیکر است که میتواند بهسرعت بارها و بارها به پرواز درآید، چیزی بیشتر شبیه به هواپیمای جت تاکید کرد.
آقای ماسک گفت: «این مطمئناً کاندیدای سختترین مشکل فنی است که توسط انسان انجام میشود.