ونیز – برندن فریزر برای کسی که با بازی در فیلمهای دهه 1990 مانند «انسینو مرد» و «جورج جنگل» به عنوان نقشهای سرگردان معروف شد، با لطافتی شگفتانگیز صحبت میکند.
این بازیگر 53 ساله در جشنواره فیلم ونیز روز یکشنبه برای بحث در مورد فیلم جدیدش “نهنگ” به سوالات کنفرانس خبری با لرزان در صدایش و دست ثابت دارن آرونوفسکی کارگردان روی شانه پاسخ داد. و هر زمان که فریزر آشکارا احساساتی بدون اینکه چشمانش پر از اشک شود به پایان بیانیه خود برسد، اتاق پر از روزنامه نگاران با تشویق تشویق کننده منفجر شد.
فریزر گفت: «از استقبال گرم شما متشکرم. من مشتاقانه منتظر این هستم که چگونه این فیلم به همان اندازه که بر من تأثیر گذاشته است، بر همه تأثیر بگذارد.»
اگرچه حرفهاش در سالهای پس از «مومیایی» (1999) که او را به یک مرد برجسته تبدیل کرد، دچار تزلزل شد، «نهنگ» به فریزر یک نقش بازگشتی نمایشی را پیشنهاد میکند که شبیه هر چیزی است که تا به حال بازی کرده است. در فیلم آرونوفسکی که از نمایشنامه ساموئل دی. هانتر اقتباس شده است، فریزر برای ایفای نقش چارلی، مردی 600 پوندی که پس از مرگ معشوقش در انزوای ناخوشایند زندگی می کند، لباس بدن مصنوعی می پوشد. چارلی چه در حال گرفتن یک سطل مرغ سرخ شده کنتاکی باشد و چه دو تکه پیتزای دوتایی که با پنیر آمریکایی انباشته شده است، چارلی آنقدر خود ویرانگر غذا می خورد که حتی به خود زحمت جویدن غذای خود را هم نمی دهد. او هر قطعه را استنشاق می کند، انگار که امیدوار است در آن خفه شود.
مراقب او (هنگ چاو) به چارلی هشدار می دهد که فشار خون او به قدری شدید است که اگر راهش را تغییر ندهد یا به بیمارستان نرود، تقریباً به طور حتم خواهد مرد. اما در این بین، چارلی سعی میکند دختر غریبهاش (سدی سینک) را دوباره به مدار خود بکشاند، و سعی میکند قبل از پایانی که به نظر میرسد با سر به سر میرود، اوضاع را با او درست کند.
آرونوفسکی سالها میخواست فیلم را روی صحنه ببرد، اما هرگز نتوانست در یک فیلم اصلی قرار بگیرد. کارگردان گفت: “من همه را در نظر گرفتم – همه انواع مختلف بازیگران، تک تک ستاره های سینمای روی کره زمین – اما هیچ کدام واقعاً هیچ وقت کلیک نکردند.” “این فقط من را تکان نداد، احساس درستی نداشت.”
یک لامپ خاموش شد وقتی که او تریلر «سفر به انتهای شب» را دید، یک فیلم کمهزینه محصول 2006 با بازی فریزر: شاید، مانند میکی رورک در «کشتیگیر» آرونوفسکی، فریزر برای بازسازی آماده بود.
و برای این موضوع، تحول. فریزر برای بازی در نقش چارلی از وسایل مصنوعی استفاده می کند که گاهی تا 300 پوند اضافه وزن داشت. فریزر گفت: «من باید یاد بگیرم که به روشی جدید حرکت کنم. من عضلاتی را توسعه دادم که نمی دانستم آنها دارم. من حتی در پایان روز که همه وسایل را برداشتند، احساس سرگیجه کردم، درست همانطور که شما احساس می کنید از قایق به اسکله اینجا در ونیز می روید.
رای دهندگان اسکار مدعی را دوست دارند که دستخوش دگرگونی فیزیکی می شود، اما همه از دگردیسی فیلم او راضی نیستند: تنها در سال گذشته، بازیگرانی مانند سارا پالسون، کالین فارل، جرد لتو، اما تامپسون و رنه زلوگر همگی کت و شلوارهای چاق برای بازی پوشیده اند. شخصیت های دارای اضافه وزن، عملی که برخی استدلال می کنند چربی هراسی و استثمارگر است.
به نوبه خود، فریزر گفت که گذراندن وقت در پوست چارلی به من «قدردانی از کسانی که بدنشان شبیه هم است را به ارمغان آورد، زیرا آموختم که شما باید از نظر جسمی، ذهنی، فردی فوق العاده قوی باشید تا در آن موجود فیزیکی زندگی کنید. و من فکر می کنم چارلی است.»
بسیاری از نقشهای اولیه فریزر به زیبایی ظاهری و هیکل عضلانی او بستگی داشت، و یک روزنامهنگار تماشای «جورج جنگل» را با فرزندانش به یاد آورد و خاطرنشان کرد: «زیبا بودن میتواند شما را منزوی کند، زیرا مردم شما را نمیبینند». فریزر که مدتها از دوران کمربندیاش گذشته است، سری تکان داد.
او گفت: «در آن روزها من متفاوت به نظر می رسیدم. سفر من به جایی که اکنون هستم این بود که تا آنجایی که میتوانم شخصیتها را کشف کنم و این بزرگترین چالش را برای من ایجاد کرد.
آیا این چالش منجر به اولین نامزدی اسکار فریزر خواهد شد؟ از تشویق های حمایتی در کنفرانس خبری مشخص بود که مردم به دنبال این بازیگر هستند و روایت شخصی از بازگشت حرفه ای همراه با یک نقش نمایشی می تواند فریزر را به جلوی گروه ببرد. اما زمانی که از او در مورد این همهمه و معنای آن برای آینده شغلی اش پرسیدند، فریزر به آرامی گفت که هنوز مشخص نیست.
فریزر به خبرنگار گفت: “گوی کریستالی من شکسته است.” نمیدانم مال شما کار میکند یا نه، اما بعد از نمایش با من ملاقات کنید، و با هم نگاهی میاندازیم.»