تجارت پر سود چند میلیارد دلاری لوازم یدکی خودرو

فرارو- بر اساس آمارهای موجود، قطعات و لوازم یدکی خودرو با حجم بالایی از کالاهای صادراتی به کشور را در طول یک سال به خود اختصاص می دهد. خودرو نیز به صورت تقریبی است، اما آنچه مسلم است، تجارت بسیار ثروتمندی را برای قاچاقچیان به دنبال دارد.

به گزارش فرارودر حالی که بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو حدود 11 و نیم میلیون دلار گردش مالی دارد، بیش از دو میلیارد دلار آن هزینه است، امید قالیباف از وزارت صمت در این زمینه می‌گوید: «برآورد می‌شود از ارزش ۱۳ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ۳۰ درصد کالای قاچاق و تولیدات بی کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.»

با توجه به اختلافی که میان آمار مصرف لوازم یدکی خودرو از سوی وزارت صمت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد، صنعت خودرو فکر می کند، با توجه به بازار لوازم یدکی، میزان مصرف در هر سال از مرز 5 میلیارد دلاری عبور می کند. ، چنین حجمی از لوازم یدکی خودرو تبعات بسیار جبران ناپذیری را دنبال می کند که تعطیلی واحدهای قطعه سازی و افزایش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن، از جمله این تبعات هستند.

در چنین شرایطی تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی این حوزه برای مبارزه با قاچاق، ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای قطعات و لوازم یدکی خودرو است، در همین زمینه بیان وزارت صمت می‌گوید: «برای پنجاه و سه قلم لوازم یدکی شناسه و کد رهگیری صادر شده و اگر بازرسان شود، لوازم یدکی مشمول این طرح را بدون شناسه در سطح عرضه کننده، طبق قانون، طرح ریزی شده و نسبت به جمع آوری آن خواهد کرد.»

قالیباف با بیان اینکه حجم وسیعی از کالاها و بی‌کیفیت‌ها برای کالایی که با جان مردم سر و کار دارد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، ادامه داد: «یکی از اولویت‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم یدکی است که پس از ماه‌ها است جلسات هماهنگی با بیش از ۱۱ دستگاه حاکمیتی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های خصوصی، در گام اول، ۵۳ قلم لوازم یدکی که ۸۰ درصد مصرف بازار را شامل می‌شود از پانزدهم مرداد الزامی به درج شناسه و کد رهگیری دارند. پیش از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بودند.»

وی افزود: «گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی شامل 150 قلم ذکر است که پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله اول آغاز خواهد شد. اما روی دیگر سیکه‌ها می‌توانند از لوازم یدکی استفاده کنند، ارائه بازاری به ارزش چهار میلیارد دلار به قطعات سازان است که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.»

تجارت پر سود چند میلیارد دلاری لوازم یدکی خودرو؛  روایت سه تنها از میزان قاچاق!مقصر واردات لوازم یدکی خودرو کیست؟
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو، با اشاره به اینکه قطعات مبادی رسمی و غیررسمی به کشور قاچاق می‌شود، اظهار داشت: «درحال حاضر به وضعیت نابه‌سامانی که صنعت خودرو با آن مواجه است و سیاست‌های غلطی که وزارت صمت در چند سال گذشته وضع کرده است، صنعت قطعه سازی کشور را دارد. با وضعیت بسیار آشفته روبرو است که این شرایط روز به روز وخیم تر می شود.»

وی افزود: «از زمانی که تحریم‌ها در سال 97 تشدید شد، وزارت صمت گذشته تصمیم گرفت 10.5 میلیارد دلار قطعات منفصله، یدکی و سی بی یو را همگی داخلی‌سازی کند که این حجم داخلی عمل‌سازی با توجه به امکانات کشوراً غیرممکن بود، برای همین موضوع به یکباره حجم قطعات چینی قطعات بی‌کیفیت در چند سال گذشته با افزایش افسار گسیخته‌ای روبرو شد.»

زاوه با اشاره به اینکه برخی از قطعات داخلی قطعات چینی را به عنوان قطعات داخلی می‌زنند، می‌گوید: «با توجه به این که قطعات داخلی تولید می‌کنند برای تولیدکننده‌های صرفه اقتصادی، آن‌ها چه از مبادی و چه به صورت رسمی هستند. قطعات را وارد می‌کنند و با زدن لیبل ساخت داخل آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند، در حالی که این قطعات هیچ کیفیتی ندارند، اما با توجه به عدم وجود نظارت در بازار به وفور این قطعات را می‌توان در بازار مشاهده کرد. »

این کارشناس صنعت اضافه کرد: «این که گفته می‌شود، میزان مصرف خودرو سالیانه بر دو یا سه میلیارد دلار می‌شود، به اعتقاد بنده، با توجه به نیاز کشور به این رقم بسیار بیشتر از این اعداد است، از سوی دیگر با توجه به این موضوع. هم اکنون از یک میلیون خودروی وارداتی داریم که قطعات آن در داخل تولید نمی شود، برای تامین قطعات این تعداد خودرو، انجام می شود، زیرا در حال حاضر نمایندگی های فعال فعال و به افراد نیز مجوز واردات داده نمی شود، طبیعتاً در چنین شرایطی صادر می شود. رونق خواهد گرفت.»

وی ادامه داد: «بنابراین در سیاست گذاری درست، شاهد آشفته بازار قطعات یدکی خودرو هستیم، این خودروست که این قطعات را با قیمت گزافی به فروش می‌رسانند، اما هیچ گونه کیفیتی ندارد، که این موضوع تبعات بسیار جبران ناپذیری از جمله است. افزایش تصادفات جاده‌ای را به همراه دارد، از سوی دیگر با توجه به اینکه به طور گسترده‌ای می‌شود، رهگیری و مبارزه با آن سخت است، زیرا این کار به نیرو و امکانات زیادی نیاز دارد، که در حال حاضر به نظر می‌رسد این ظرفیت را داشته باشد. کار نیز در کشور وجود ندارد.»

زاوه با اشاره به اینکه دولت و وزارت صمت نیز نمی‌تواند بر تمامی بازار نظارت کند، بیان می‌کند: «به نوعی انجام این کار نیز انجام نمی‌شود، زیرا نمی‌توان برای هر واحد عرضه‌کننده یک بازرس گذاشت، بنابراین تا زمانی که یک رقابت در بازار عرضه شود. لوازم یدکی خودرو شکل نگرفته و شفافیت در خرید و فروش قطعات حکم فرم مالی نباید داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که این بازار سروسامان بسازد.»

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه وزارت صمت با ممنوعیت واردات قطعات فضا را برای ورود محصولات کالایی در بازار عرضه کرده است، گفت: «مسئولان دولتی خیال می‌کنند، اگر ایجاد کنند، مردم به سمت خرید قطعات خارجی نخواهند رفت، اما به آن‌ها رسید. دلیل گرانی لوازم اصلی، برخی از مردم برای پرداخت هزینه کمتر روی خرید قطعات تقلبی و بی کیفیت چینی می‌آورند، بنابراین زمانی که سیاست‌گذاری غلط باشد، نتیجه آن بلبشویی می‌شود که امروز در بازار لوازم یدکی خودرو وجود دارد.»

وی با اشاره به اجرای طرح‌های ضربتی وزارت صمت و تعدیل حکومتی برای مبارزه با قاچاق کالا در بازار لوازم یدکی هیچ نتیجه‌ای به دنبال دنبال نخواهد داشت، تصریح کرد: «در حالی که وزارت صمت خود را پرچمدار مبارزه با ورود و عرضه محصولات عرضه می‌کند. همه‌ای که طی سال‌های گذشته این وزارتخانه برای سروسامان دادن به این بازار، همگی با شکست همراه است.»

زاوه عنوان کرد: «اینکه با نمایشی چند واحد صنفی را جریمه و یا ممپ کنند، به هیچ عنوان مشکلی در این باره حل نمی شود، زیرا بازار و صنعت خودرو نیاز به یک برنامه راهبردی و جامع دارد، تا از این رکود و رخوتی که گرفتار آن می شود، خارج می شود، اما با توجه به وضعیتی که در وزارت صمت وجود دارد، بعید است که این اتفاق رخ دهد، این اتفاق می افتد که بازار لوازم یدکی خودرو را با توجه به چند میلیارد دلاری در سال به حال خود رها می کند. اگر هم چنین روندی در ادامه طی شد، قدر مسلم بهبودی در وضعیت این بازار هیچ باز نخواهد شد.»


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم